Den äldsta delen av Solhem Hotel är från slutet av 1800-talet, 1922 stod det gamla pensionatet klart och under 1970- och 1980-talet var det även en plats för många dansälskande och festglada människor. Det är bara några av alla viktiga årtal i byggnadens långa historia.
Nu är det alltså dags för en ny riktning. Under de senaste åren har människor blivit allt mer aktiva i naturen och begreppet "outdoor" är något som de flesta nu känner till. Nu kommer det anrika hotellet Solhem Hotel snart få ett nytt varumärke för att visa på den nya inriktningen som hotellet vill ta.
– Intresset för att upptäcka Gotland har länge varit starkt, det i kombinationen med det ökade outdoorintresset på ön vill vi ta tillvara på och vara en del av, säger Patrik Björkander, sälj- och marknadschef på Solhem Hotel och Strand Hotel, och fortsätter:
– Oavsett om man kommer till Gotland för att utforska naturen, delta i en outdooraktivitet, utöva en sport eller för sitt kulturintresse så vill vi vara utgångspunkten och mötesplatsen mellan upplevelserna.
Ägarna har valt att göra en rejäl satsning och i en första etapp är det hotellets lobby, anslutande korridor och ett tiotal rum som totalrenoveras. De skriver i ett pressmeddelande att planen sedan är att fortsätta med fler rum och hotellets sociala ytor.
– Solhem har genom åren både varit nöjespalats och hotell. Det känns väldigt inspirerande att nu inleda en ny epok som förhoppningsvis kommer att locka fler personer att upptäcka vår ö, säger vd:n Sofia Munkhammar.
De hoppas genom den nya satsningen fortsatt få till ett bra samarbete med många aktörer runt om på ön.
– Vi vet att man inte kommer till Gotland för att bo på hotell. Men kan vi som hotell vara en möjliggörare för nya reseanledningar så har vi kommit långt. Med det sagt så vill vi samarbete med aktivitetsarrangörer, guider och andra boendeanläggningar runt om på ön. Vi har redan flera spännande samarbeten på gång och hoppas att det med tiden kan bli många fler, säger Sofia Munkhammar.