Snart ska det gå att åka färja från Visby till Rostock

När nyheten läckte ut stack förväntningarna direkt. "Jag har många missade samtal och tyska mejl", säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson som nu berättar mer om hur den nya linjen är tänkt.

Om den nya Hansalinjen slår väl ut tror Håkan Johansson att infrastrukturen i Visby hamn behöver byggas om, för att kunna ta emot alla internationella gäster.

Om den nya Hansalinjen slår väl ut tror Håkan Johansson att infrastrukturen i Visby hamn behöver byggas om, för att kunna ta emot alla internationella gäster.

Foto: Henrik Radhe

Visby2021-05-04 07:38

Förra fredagen blev Gotlandsbolaget och Håkan Johansson lika överraskade som alla andra.

– Vi fick beskedet om beviljat stöd samtidigt som Trafikverket offentliggjorde det. Jag kände direkt att nu blir det bråttom att påbörja arbetet med att försöka få igång trafiken, säger han.

Planerna på en färjelinje till Tyskland har funnits under två års tid. Håkan Johansson berättar hur bolaget redan när de nya LNG-färjorna beställdes insåg att de båda tidigare, SF 1500-fartygen Visby och Drotten, skulle bli lediga. De går just nu utchartrade i trafik mellan Frankrike och Irland.

Via Trafikverket har regeringen beviljat 74 miljoner kronor, tolv öre per ton och kilometer, för det gods som flyttas från landsväg till sjöfart i den nya trafiken med arbetsnamnet Hansalinjen. Pengarna, så kallad ekobonus, finns tillgängliga till och med år 2022 och ska minska koldioxidutsläppen med 20 procent. 

Men Håkan Johansson är ödmjuk inför de många förväntningar som redan höjts på linjen som skulle ge Nynäshamn och Visby direkttrafik med Rostock i norra Tyskland.

– För att få ekobonusen måste vi uppfylla villkoren och bland annat skriva avtal med fraktköpare och logistikföretag, säger han och menar att det inte finns någon garanti för att man lyckas även om kontakterna hittills har varit positiva.

Basen i trafiken är gods men den nya linjen öppnar stora möjligheter för passagerartrafik.

– Vår långsiktighet är att skapa tillväxt för besöksnäringen på Gotland, som ligger längs vägen, och att göra anlöp till och från Tyskland tror vi kan vara ett väldigt bra sätt att öka utvecklingen, säger Håkan Johansson och berättar att man arbetar febrilt just nu, för att förhoppningsvis innan sommaren ta fram tidtabeller, priser och inte minst lämpliga färjor.

M/S Drotten kommer tillbaka från Frankrike till påsktrafiken. Bolaget tittar även på andra fartyg, men de båda SF-fartygen kan bli aktuella en i vardera riktning med dagliga avgångar. 

Målet är trafikstart senare i år och överfarten till Rostock är cirka 18 timmar. Om M/S Visby och M/S Drotten blir valet behöver de byggas om med hytter och trafik på utlandet möjliggör också taxfree-liknande försäljning ombord.

– Vi behöver erbjuda en produkt som lever upp till passagerarnas krav på komfort, säger Håkan Johansson.

I planen som den ser ut i dag ligger avgångstiderna eftermiddag/kväll från respektive Nynäshamn och Tyskland, för att vara framme nästa förmiddag.

– En barnfamilj från Sverige som ska till Alperna skulle ha ett alternativ och komma fram utvilade efter att ha sovit i en hytt ombord, för att nå södra Tyskland eller norra Italien på kvällen samma dag, säger Håkan Johansson.

Han berättar att man också tittar på möjligheten att sälja paket, med färja och interrailkort, för att resenärerna ska kunna resa vidare klimatsmart med tåg.

– Det här är ett sätt att resa ner i Europa på ett hållbart och smidigt sätt utan bil eller lågprisflyg.

Att linjen går hela året skulle göra att gotländska hotell kan erbjuda weekendresor till tyskar och resenärer från kontinenten även under lågsäsong.

– Stopovers i Visby på fredagkväll och tillbaka söndag kväll skulle skapa underlag även på vintern med adventshelger och julmarknader, säger Håkan Johansson.

Innan pandemin stoppade resandet var den tyska marknaden på Gotland under stark tillväxt. Från 2018 till 2019 ökade de tyska gästnätterna på Gotland med 5 000. Beskedet att det redan i år kan bli en direktlinje till Tyskland får Frida Ganshed, verksamhetsledare på Gotlands besöksnäring, att jubla.

– Det här är superroliga nyheter för oss och det kommer på riktigt att vara bra för hela Gotland, säger hon och berättar att tyska besökare spenderade 35 000 gästnätter på ön 2019.

Och spendera är just vad utländska besökare gör:

– Tyskar konsumerar mer än svenskar när de är i Sverige på semester, säger Frida Ganshed och berättar hur oerhört väl det just nu behövs positiva nyheter för öns hårt ansträngda besöksnäring.

Sedan nyheten kom ut i fredags förra veckan har intresset varit stort även från näringslivet och besöksnäringen i Rostock.

– Jag har många tyska mejl och missade samtal, det finns ett stort intresse från tyskt håll, säger Håkan Johansson.

En direktlinje för gods till Tyskland tror Håkan Johansson skulle öppna en ny marknad för mycket som produceras på Gotland. Tyskar som vill till Sverige skulle också få möjlighet att över en natt nå Gotland. Det tror fastighetsmäklaren Eric Randlert kommer att märkas.

– Öppnar man linjen tror jag inte att vi ser effekt med en gång, men på några års sikt, säger han och berättar att coronapandemin inte bara har fått svenskar att jobba hemifrån utan också tyskar att söka sig till Sverige för att jobba från husbilar och campingstugor. 

En linje Rostock–Visby tror Eric Randlert skulle göra att fler tyskar vill köpa fritidshus på ön, liknande den utveckling som länge varit i Småland. 

– Tyskarna tycker om naturen och allemansrätten som de inte har, säger Eric Randlert och menar att det kan få följder på priser och efterfrågan.

Reguljärtrafik till utlandet tror Håkan Johansson ryms i Visby hamn, men den är trång redan i dag.

– Vår förhoppning är att det här ska slå så väl ut att man behöver se över infrastrukturen i hamnen, säger han.

När två passagerarfartyg ska bemannas året om skulle den gotländska arbetsmarknaden erbjudas i storleksordningen 150 nya jobb.

– Det får vi ge besked om när vi kan säga vilket tonnage det blir, men av Destination Gotlands anställda är ungefär hälften gotlänningar, säger Håkan Johansson och berättar att det kommer att krävas personal även i land för ID-kontroller, lossning och lastning.

Hamnen i Rostock är väl förberedd att ta emot både gods och passagerare, med omlastning till tåg och vägar.

– Autobahn går ända in i hamnen, från Rostock till Hamburg eller till Berlin tar det ungefär två timmar, säger Håkan Johansson och berättar att han i valet av lämpligt hamnalternativ själv har rest runt i området.

Fram till beskedet från Trafikverket har Hansalinjen varit en förstudie.

– Nu går vi från skrivbord ut i verkstaden för att få det att fungera. Jag är ödmjuk inför alla de utmaningar vi står inför och det är inte säkert att vi kommer att kunna lansera linjen. Men om vi lyckas har vi skapat något som är bra för miljön och som utvecklar Gotland som besöksmål ur ett internationellt perspektiv, säger han.

Det är de båda SF-fartygen Visby och Drotten som planeras för Tysklandstrafiken.
Det är de båda SF-fartygen Visby och Drotten som planeras för Tysklandstrafiken.
Fakta

Rostock var på medeltiden en viktig del i Hansans handelsimperium.

I andra världskriget förstördes hälften av alla byggnader, bara en del av Rostocks stadsmur är bevarad.

Många av de historiska byggnaderna har återuppbyggts och idag har Rostock blivit en blomstrande stad med 200 000 invånare, caféer, restauranger, zoo, botanisk trädgård och floden Warnow som populära besöksmål.

Från Rostock är det lätt att ta sig vidare, med tåg eller autobahn, och gränshandeln med alkohol och tobak är omfattande.