Paret Jacqueline och Saša Holst har drivit sitt filmföretag Rumblewood i Visby sedan 2016. Bolaget har producerat långfilmer och reklam men på senare tid riktat in sig på videoproduktion mot myndigheter, kommuner och regioner.
En dröm har funnits om att använda lokalerna mitt på Adelsgatan till mer än bara kontor.
– Vi har velat öppna en butik med accessoarer, kläder och inredning. På resor har vi inspirerats mycket av vad andra butiker gör inom hållbarhet och utbud, och hur upplevelsen blir när kunden kommer in, med dofter, ljud och annat, säger Jacqueline Holst.
Saša fyller i:
– Stora delar av året sitter vi bara i vår grotta här bakom och klipper film. Nu får vi en chans att möta folk på ett annat sätt.
Drömmarnas butik för paret skulle delvis fylla ett välgörenhetssyfte. Och det skulle inte vara vilken tingeltangel-bod som helst på Visbys klassiska affärsstråk. Därför blev det "Bees and things", där bina och deras arbete står i fokus. Tio procent av butikens intäkter tillfaller Naturskyddsföreningens arbete i "Operation: Rädda bina”.
Dock är det inte utrustning för biodlare och honungsproduktion man hittar i butiken.
– Från början tänkte vi faktiskt ha den inriktningen, men insåg att vi ju har noll kompetens, säger Saša med ett skratt.
Men båda drömmer om att bli biodlare. Just nu blir butiken mer en plats för inspiration och stöttning för binas arbete, och en arena för nytänkande hållbara produkter.
I utbudet finns allt från gotländsk honung, ljus och dukar av bivax till väskor gjorda helt av papper och anteckningsböcker tillverkade av elefantbajs.
– Vi kan inte säga att vi är en 100 procent hållbar butik i vårt utbud i dag, men vi strävar mot att bli det. Hittar vi inte ekologiska produkter letar vi efter social hållbarhet istället. Som ett te där jättemycket pengar går till teodlaren, eller en produkt som monteras ihop av personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden, säger Saša.
– Vår vision handlar om att inte tänka massproduktion, men vi vill inte gå för mycket åt andra hållet heller så att det blir avskräckande, säger Jacqueline.
De är två av många butiksägare på Adelsgatan som vittnar om att gatan är i bra form.
– När vi startade på Adelsgatan var den helt död. Sedan har det kommit kontor, restauranger och nya butiker. Det finns massor av anledningar att ta sig hit i dag, säger Saša.