Trotsar butiksdöden med ökade öppettider

Pandemin och den ökade e-handeln har slagit hårt mot många butiker den senaste tiden. Men Hanna Jörnhammar har mot alla odds ökat försäljningen i sina butiker rejält.

Carina Thomsson och Hanna Jörnhammar vid Lin Livings butik på Adelsgatan i Visby. Förlängd säsong, utökade öppettider och bra service är en del av företagets satsningar på butikerna i Visby och Ljugarn.

Carina Thomsson och Hanna Jörnhammar vid Lin Livings butik på Adelsgatan i Visby. Förlängd säsong, utökade öppettider och bra service är en del av företagets satsningar på butikerna i Visby och Ljugarn.

Foto: Anna Ekeroth

Gotland2022-10-06 12:05

Det senaste året har Lin Living ökat butiksförsäljningen med 40 procent.

– Alla pratar om "butiksdöden", men jag tror inte på det, säger Hanna Jörnhammar som sedan nio år tillbaka driver företaget Lin Living. 

Nu har hon en åretrunt-butik i Visby, en sommarbutik i Ljugarn med förlängd säsong under september och en webbshop. 

– I sommarbutiken Ljugarn har vi alltid öppet måndag till söndag men vi har börjat testa att ha öppet på söndagar även här i stan. Det är mycket folk i rörelse på söndagar, säger hon.

undefined
Hanna Jörnhammar har aldrig haft ett "nio till fem- jobb". Hon startade sitt företag redan när hon gick på gymnasiet och har drivit Lin Living sedan dess.

Trots att e-handeln alltid varit störst inom hennes bolag har hon nu valt att satsa på butiksförsäljning.

– Jag tror på en hybrid mellan försäljning på nätet och den fysiska handeln, det och att ha riktigt bra personal är det absolut viktigaste, säger hon. 

Tidigare stod e-handeln för cirka 80 procent av omsättningen i år har den sjunkit till 70 procent och butikshandeln har ökat till 30 procent.

– Jag har så grym personal. De är så otroligt duktiga på produkterna och på kundservice. För att kunderna ska handla i butik måste servicen vara tipptopp, säger Hanna Jörnhammar.

Hon menar att många föredrar att handla på nätet eftersom det är så enkelt att hitta all information samtidigt som man kan ligga hemma på soffan. För att konkurrera med det måste servicen i de fysiska butikerna vara hög. 

– Butikerna måste steppa upp ordentligt och se varje kund. Som butik måste man locka med något annat. Vi har ofta en person vid omklädningsrummet för att kunna hjälpa till med allt från att hitta rätt storlek till att stajla kläderna, säger Hanna Jörnhammar.

undefined
Carina Thomsson och Hanna Jörnhammar vid Lin Livings butik på Adelsgatan i Visby. Förlängd säsong, utökade öppettider och bra service är en del av företagets satsningar på butikerna i Visby och Ljugarn.

Länge drev Hanna Jörnhammar företaget utan anställda, vilket periodvis har varit påfrestande. 

– Jag var nog inne i väggen, jag hade ett extremt ohållbart liv, säger hon.

Under 2017 kunde hon anställa för första gången och nu har hon fem anställda som jobbar med allt från kundservice till lager och i butik.

– Jag jobbar inte ihjäl mig nu. Det bästa är att jag kan styra själv över min tid, säger hon.

Att driva företaget har blivit som en livsstil. 

– Det är för mycket jobb för att bara vara ett jobb. Jag tycker att det är kul. Under de perioder det inte varit kul har det märkts direkt på företaget, säger hon.

undefined
Den största delen av kläderna sys i en fabrik i Estland.

I butiken i Visby hänger klänningar, skjortor badrockar, kjolar och byxor i neutrala basfärger. Allt i lin. 

Redan när hon startade Lin Living som ett UF-företag 2013 var hållbarhet viktigt för henne.

– 2013 började man prata om hållbar konsumtion. När vi handlar ska vi handla bra produkter som tillverkats etiskt och med hållbara material, säger Hanna Jörnhammar som fortfarande har samma koncept. 

Hon menar att lin kan odlas ekologiskt i kyligare klimat än bomull. 

– Och linodlingar behöver bara hälften så mycket bevattning som bomullsodlingar, säger hon. 

undefined
Lin Living, Hanna Jörnhammar

Hanna Jörnhammar bedriver också uthyrningsverksamhet av lokaler genom bolaget Lin Living house men brinner mer för e-handel och butiksförsäljning. 

Trots att hon bara är 27 år firar företaget tioårsjubileum nästa år. Hon trivs med livet som entreprenör och har inga planer på att sluta. 

– Det finns mycket kvar att göra inom Lin Living, säger hon och avslöjar att hon dessutom har en ny affärsidé på gång. 

Även denna gång är materialvalet utgångspunkten, men nu ligger fokus på naturmaterialet bambu.

– Det är det mjukaste material jag har känt på, säger hon.

I sortimentet finns även ponchos för barn, lakan och andra textilier.
I sortimentet finns även ponchos för barn, lakan och andra textilier.
Ung företagsamhet

Hanna Jörnhammar startade UF Lin Living under 2013 då hon gick på gymnasiet i Visby. Nu är hon 27 år och en erfaren entreprenör. 

UF står för ung företagsamhet och det är en företagsform som låter skolungdomar utveckla en entreprenöranda. Enligt de siffror som redovisas på Ung företagsamhets egen hemsida har nästan en halv miljon individer drivit ett UF företag sedan starten i Sverige 1980. 

För att kunna driva ett bolag av denna karaktär måste man registrera det hos Ungforetagsamhet.se.