Morfars lada har plats för bÄde allvar och lek

I ladan vid Stora EndregÄrde möter universum morfars gamla redskap nÀr Karin Tiberg sammanfattar ett lÄngt konstnÀrskap.

Vallmo höll pÄ att ta över i trÀdgÄrden. I rummet med miljö som tema har Karin Tiberg hÀngt upp sina torkade vallmoplantor, som ett exempel pÄ vÀxter som Àr invasiva.

Vallmo höll pÄ att ta över i trÀdgÄrden. I rummet med miljö som tema har Karin Tiberg hÀngt upp sina torkade vallmoplantor, som ett exempel pÄ vÀxter som Àr invasiva.

Foto: Per Leino

Endre2022-09-12 16:05

UtstÀllning

GÄrden i Endre har varit i slÀktens Àgo sedan 1400-talet. Karin Tiberg tog vid efter att hennes morfar Johannes Larsson gÄtt bort. Morfar var med och startade Endre IF, Sylfaste mejeri och var ordförande i socialnÀmnden. Han ville egentligen inte vara bonde, men lÀmnade en mÀngd redskap efter sig hemma pÄ gÄrden.

NÄgra kugghjul, bladet till en yxa och ett hammarhuvud Àr nÄgra av fynden i ladugÄrden som blivit konstverk. Nu har hammarhuvudet blivit en fÄgel med vita vingar.

– Jag ser grejerna och fantiserar, sedan försöker jag ge dem nytt liv pĂ„ ett lekfullt sĂ€tt, sĂ€ger Karin Tiberg.

Intill stĂ„r stafflier med de tre mĂ„lningarna ”Universa”, ”LjusĂ„r och mörk energi” samt ”SammanflĂ€tning”. Det Ă€r Karin Tibergs tolkningar efter att ha lĂ€st Max Tegmarks bok ”VĂ„rt matematiska universum”.

– Jag lĂ€ste boken utan att förstĂ„. För fem Ă„r sedan stĂ€llde jag ut bilderna och sedan har jag omarbetat dem...men jag förstĂ„r fortfarande inte vad Tegmark vill sĂ€ga.

Karin Tiberg har haft mÄnga yrken genom Ären. UtstÀllningen visar att hon Àven varit en mÄngsysslare inom konsten. Nu visar hon skulpturer i brons, en relief i betong, ett fÀrgsprakande screentryck och installationer i olika material.

– Tanken Ă€r att visa vad jag gjort genom Ă„ren, sĂ€ger Karin Tiberg och berĂ€ttar att hon pĂ„ Gotland tidigare stĂ€llt ut bland annat pĂ„ Konstmuseet i Visby och vid Bondans pĂ„ FĂ„rö.

Karin Tibergs bronsskulpturer fĂ„r sĂ€llskap av Thorleif Alpbergs mĂ„lningar av hĂ€llristningar och bildar avdelningen ”BronsĂ„ldern”.

Förutom mĂ„lningarna av Thorleif Alpberg finns verket ”NattregnbĂ„ge” av Marius Tiberg.

– Det Ă€r det bĂ€sta verket i hela utstĂ€llningen, sĂ€ger Karin och tillĂ€gger att det Ă€r hennes barnbarn som skapat det.

UtstÀllningen Àr uppdelad i tvÄ rum. Det ena har miljön som tema. HÀr fÄngas gifterna i naturen i en skulptur i jÀrn som liknar ett mÀnniskoskelett. En installation uppmÀrksammar mÀngden plast i havet.

– Vi kan inte fortsĂ€tta sĂ„ hĂ€r, utan mĂ„ste lĂ€ra oss att gĂ„ i takt med naturen. Det finns oĂ€ndligt mycket att göra, för det Ă€r sĂ„ mĂ„nga hot frĂ„n olika hĂ„ll. Vi mĂ„ste inse att vi inte kan ha oĂ€ndlig tillvĂ€xt, sĂ€ger Karin Tiberg.

Det Àr andra gÄngen Karin Tiberg ordnar en utstÀllning i ladugÄrden. MÄnga Är arbetade hon med att lÄta dövblinda skapa i olika material, och deras verk visades sedan vid Stora EndregÄrde.

Karin Tibergs egen utstĂ€llning pĂ„gĂ„r 1– 22 september.

Karin Tibergs bronser ”EndregĂ„rdes Ă€nglar”. PĂ„ vĂ€ggen bakom ett bomĂ€rke som mĂ„lades 1880.
Karin Tibergs bronser ”EndregĂ„rdes Ă€nglar”. PĂ„ vĂ€ggen bakom ett bomĂ€rke som mĂ„lades 1880.