Idrottsprofilen ger dig sina bästa träningstips

Susanne Rosengren tränar tre gånger i veckan utomhus med en grupp människor. Hon tror att det är fler som upptäckt hur man enkelt kan träna med sin egen kropp som verktyg.

Gotland 2 maj 2021 08:37

Susanne Rosengren, 58 år, är en av Gotlands största idrottsprofiler och gjorde flera säsonger med Visby Ladies. Hennes karriär kröntes till slut med ett SM-guld. 

Efter karriären har hon fortsatt med träning och hållit igång på flera olika sätt. Under pandemin har hon dragit igång uteträning och fått med sig flera personer som hon varje vecka tränar tillsammans med. 

– Det här kom med pandemin. Jag träffade två kompisar som sa att de inte tränade alls och var lite ledsna. Då sa jag "Okej, vi kör ett pass i Tallunden". Det första passet var 1 april förra året och jag trodde inte det skulle komma någon. Men det kom 21 stycken och då kändes det som det bästa jag gjort, säger Susanne Rosengren och fortsätter:

– Då var det inte möjligt att köra det inomhus och jag ville köra ute. 

Hon har sedan dess genomfört ett stort antal pass tillsammans med olika människor. När restriktionerna sagt att man bör hålla sig utomhus – då har man gjort det. 

– Nu kör vi tre pass i veckan och jag tror många kommit på nu att man kan träna ute. Vi gör inte det här för att bygga muskler. Vi gör det här för att må bra, vi pushar varandra och går härifrån med ett leende på läpparna, säger Susanne Rosengren. 

– Jag trodde inte att jag skulle säga det. Men jag är väldigt stolt över det här, det är tack vare alla som kommer och tränar med mig. Det är så otroligt att se hur nöjda alla är efter ett pass och hur glada vi kan bli tillsammans. 

Vad har du för tips för att komma igång med träningen?

– All träning som blir av är bra träning. Det handlar inte om hur länge man kör, den bästa träningen att börja med är att använda kroppen som redskap. Det är mitt tips och att man gör det ihop med andra, man får skratta tillsammans och då blir det roligare, säger Susanne Rosengren. 

Träna med kroppen!

Sussis tips på ett pass. Du jobbar med en övning i 20 sekunder, vilar tio sekunder och kör andra övningen i etappen i 20 sekunder. Sedan vidare till nästa etapp. Du kör sedan de åtta etapperna totalt fyra gånger.

Etapp 1: Höga knän och nudda häl. 

Etapp 2: Jumping jacks och planka. 

Etapp 3: Squats och armhävningar.

Etapp 4: Trädet och utfallssteg.

Etapp 5: In and out och squat hold. 

Etapp 6: Mountain climbers och sidoplanka. 

Etapp 7: Half Burpee och balans.

Etapp 8: Hopprep och sit ups. 

Profilbild Simon FridSimon Frid