PÄl Stenqvist stÀller ut pÄ Galleri Apoteket

PÄl Stenqvist stÀller ut pÄ Galleri Apoteket

Datum: 8 okt.
Tid: 10:00 - 16:00
Dagar: MÄndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag, söndag
Undantag: okt. 2 , okt. 3 , okt. 4
Roma KungsgÄrd
Roma KungsgÄrd , 622 54 Romakloster

PÄl Stenqvist stÀller ut pÄ Galleri Apoteket

PÄl Stenqvist stÀller ut en installation av objekt med utstÀllningstiteln Avmarknadsföring.

Den hÀr utstÀllningen bildar en konstellation av olika uttrycksmedel: Skulpturala objekt belysta i ord och omgivna av ljud (likt ljuden före insomnande och uppvaknande) gestaltar tillsammans ett imaginÀrt rum.

PÄl Stenqvist:
Mottagningen av ett rum nr. 2:
AVMARKNADSFÖRING
—— ett tillstĂ„nd att fortvara

Den hÀr utstÀllningen bildar en konstellation av olika uttrycksmedel:
Skulpturala objekt belysta i ord och omgivna av ljud (likt ljuden före
insomnande och uppvaknande) gestaltar tillsammans ett imaginÀrt rum.
Med enkla konstnÀrliga medel skildras tre olika sammanhang:

Det första
och mest konkreta handlar om spÄr av kÀnslominnen frÄn 1970-talets svenska
barnkultur hos en som var 3 Är 1971. En barnkultur som nog kan sÀgas pÄ
mÄnga sÀtt bidrog till att uttolka och skydda en dröm om ett mer ömsesidigt
och fredligare samhÀlle.

Det andra
som ansluter till det första handlar om en vid ett tillfÀlle personlig
förnimmelse av att rent fysiskt under nÄgra minuter minska i skala och
sÄ att sÀga befinna sig inuti en mÀnniska av en 3-Ärings storlek, för att
sedan gradvis och inom samma tidsrymd ÄtergÄ till den nuvarande skalan.
En upplevelse av att fantasins mikrokosmos Äterupptog kontakten med
den konkreta fysiska verkligheten.

Det tredje sammanhanget
som utgör en idémÀssig förlÀngning av de tvÄ första, vill ge en ingÄng till
att reflektera över marknadsföringens nuvarande verkningar som fenomen,
perspektiv och inriktning pÄ nÀra nog all mÀnsklig aktivitet. Denna kan
beskrivas som en rörelseriktning för bÄde sÀndare och mottagare, bort ifrÄn
existensen och varandet i tiden till att vilja uppgÄ i bilden av tillvarons
kommande hÀndelser genom en fiktiv aktualitet, som framlockar en tömning
av innehÄll och skapar den utbytbarhet av hÀndelser, ting och mÀnniskor som
ersÀtter en nÀrvarande aktualitet. Marknadsföringens mekanismer annekterar
pÄ sÄ sÀtt omÀrkligt den imaginÀra process vi bearbetar, förbereder och
tar emot det framtida skéendet med hjÀlp av. De personliga inre behoven
leds nu över till och ersÀtts i stÀllet av indirekta behov och önskningar.

AVMARKNADSFÖRING
i denna mening innebÀr dÀrför, som en följd av dess motsats, en inbjudan
till att i utopisk anda öppna sig för att vÀnda pÄ inriktningen bÄde för
framstÀllning och reception i utbyten pÄ alla livets omrÄden, för att ge plats
Ät just de personligt meningsskapande aktiviteter som bÄde kan ge och ta emot
en konkret framtid. Inom det konstnÀrliga fÀltet kan detta innebÀra en strÀvan
efter att fylla konsten med ett innehÄll som bekrÀftar men ocksÄ skapar
dess existens som sĂ„dan— ett unikt omrĂ„de skilt frĂ„n alla andra omrĂ„den
men med den inneboende och överskridande egenskapen att samtidigt kunna vara
i ett annat. Inom detta omrÄde finns ocksÄ potentialen till att upplösa fiktiv
aktualitet och pÄföljande kommodifiering, för att oberoende av dessa mekanismer
kunna gestalta ett förmedlande möte mellan de alltid skiftande betydelsernas
tillfÀllighet och det meningsskapande innehÄllets relativa varaktighet,
i syfte att frigöra den för konsten unika möjligheten att överlÀmna
förutsÀttningarna för det imaginÀra rum dÀr detta kan ske.

PortrÀtt av PÄl Stenqvist
PortrÀtt av PÄl Stenqvist

Arrangör

Galleri Apoteket

Dela


Visa pÄ karta