Creperie & Logi har på femton år börjat bli en institution i Visbys restaurang- och nöjesutbud. På bara några år har de utvecklats vidare och restaurangen finns i både Visby, Stockholm, Åre och snart i Göteborg.
När Mattias Nordberg och Ann-Sofie Selling, som är delar av grundarna, startade restaurangen var de bland de första i Sverige som verkligen satsade på crepes, säger Mattias.
– I början fick vi tjata på folk om att man faktiskt kan bli mätt genom att äta en galette eller crepe. Vi fick verkligen slåss mot kött- och potatissamhället som var rätt dominant då. Det har känts väldigt fint att få vara lite pionjär kring crepes i Sverige. I dag är vi etablerade och en självklar del av Visbys uteliv, säger Mattias Nordberg.
Hur är den mat ni serverar jämfört med den som finns i Frankrike?
– Jag kan väl säga såhär att vi har tagit det franska konceptet och utvecklat det för att det ska passa oss här. Vi är helt fria i tanken, använder de råvaror vi vill och lagar galetter på det sätt som vi tycker blir bäst. Det är kul att blanda traditioner och experimentera med nya råvaror. Det får gärna vara lokalt!
Vilken är den mest populära galetten?
– Det är nog ändå den med skagenröra, västerbottenost och löjrom. Den är väldigt populär.
Nu är det fem familjer som tillsammans äger och driver Creperie & Logi. I mitten av december blev det klart att gänget bakom Creperie & Logi ska öppna sin fjärde restaurang i Göteborg.
– Vi kände för några år sen att vi ville ha mätbara mål att jobba vidare mot. Vi hade ändå drivit restaurangen i Visby ett tag. Vår vision framåt är att öppna tio restauranger i Sverige och nu är vi en bit på väg. Det känns jättekul, till exempel har restaurangen i Åre gått mycket bättre än vad vi vågat hoppas på, säger Mattias Nordberg.
Var öppnar ni nästa restaurang efter Göteborg?
– Vi har inte bestämt oss. Men Umeå eller Sundsvall skulle vara roliga städer att öppna i! Vi är öppna för det mesta och kollar runt. Men vi kommer köra på de storstäder som finns i Sverige, Malmö kommer vi nog öppna i. Sedan älskar vi skidåkning, så det är inte omöjligt att vi öppnar i Sälen.
Hur går det till när ni väljer att etablera er på en ny ort?
– Vi brukar ha ett möte där vi diskuterar om vilken stad som är mest lämplig. Sedan har vi ett litet gäng som hårdbevakar den staden och ser vad det finns för lokaler lediga. När vi hittar rätt, då brukar vi köra.
Många framgångsrika restauranger arbetar aktivt med att hitta rätt stämning. Mattias säger att gänget bakom Creperie & Logi jobbar med att det ska kännas på ett liknande sätt oavsett om man besöker restaurangen i Visby, Stockholm eller Åre.
– Under de senare åren när vi har utökat har vi jobbat med en "Creperiet-handbok", Crepelogin, och tillsatt en liten grupp som jobbat ihop en handbok, koncept och varumärkesplattform och där skriver vi ned allt väsentligt, som typ av inredning, hur vi ska möta gästerna och hur vi ska vara mot varandra. I höstas hade vi en konferens i Åre där vi pratade om just det här. Målet är att vi ska göra det varje år.
– Det är en stor utmaning att få det och vara enligt samma grundidé som vi haft. Samtidigt är det inspirerande.
Mattias säger att en fördel med att öppna restaurang på en ny ort är att de i många fall fått med sig personal som tidigare arbetat med dem. På så sätt kan de lättare hålla kvar "Creperiet-andan".
– Ett stort dilemma i restaurangbranschen är att vi får låna medarbetare en ganska kort tid. Ofta ska de plugga eller jobba på en annan ort. Nu kan vi ofta få ha kvar vår personal och samtidigt se till att de får prova nya saker. Personalen kan avancera inom vår organisation, till exempel om du har jobbat i Visby kan du flytta till Göteborg och bli restaurangchef där. Genom att ha restauranger på fler orter finns det större möjligheter.
Vad skulle du säga har varit roligast med den resa som ni har gjort?
– Det är att få träffa alla personer som passerat genom Creperie & Logi. Det handlar både om våra gäster och personal, det är vad som gör att man vill jobba med krog. Det är så många fantastiska människor som finns i den här miljön. Sedan har det varit bra för vårt självförtroende att det har funkat och att det verkligen blev så bra som vi hoppats på.