30 kreatörer samsas i nyöppnad butik på Adelsgatan

Från H&M:s huvudkontor i Stockholm till en liten butikslokal i Visby. Madeleine Ljungqvist, 32, skiftar värld när hon nästa fredag öppnar verksamhet på Adelsgatan.

Madeleine Ljungqvist utanför sin butik Mad Peach som öppnar fredagen den 28 maj.

Madeleine Ljungqvist utanför sin butik Mad Peach som öppnar fredagen den 28 maj.

Foto: Johan Kurelid

Visby2021-05-27 06:00

Hon strålar av glädje och inspiration när hon berättar om sin planer. Det är mycket kvar att göra inför öppningen nästa fredag, den 28 maj, men det ska nog lösa sig.

Madeleine Ljungqvist jobbade fram till i vintras på Hennes & Mauritz huvudkontor i Stockholm, men kände att tiden var inne för något annat.

– H&M går inte riktigt i linje med mina värderingar och när jag fick chansen att ta över den här lokalen och köra min egen grej här kändes det helt rätt. Min tanke är att det ska bli en inrednings- och livsstilsbutik med en twist, säger hon.

I lokalen på Adelsgatan ska hon sälja ett utbud från närmare 30 olika kreatörer från runt om i världen.

– De jag samarbetar med har alla sina unika grejer och alla märken har ett hållbarhetstänk, säger Madeleine Ljungqvist.

Att öppna en fysisk butik i en tid då e-handel växer sig allt starkare är inget hon är rädd för. Hon har snarare tydliga tankar om varför det är extra viktigt just nu.

– Jag handlar också massor på nätet, men behovet av fysiska butiker kommer alltid att finnas. Men för att de ska fungera tror jag att de måste bli ännu mer personliga, mer levande. Därför tänker jag bjuda in mina kreatörer till butiken så att de får chansen att träffa sina kunder, säger hon.

Det här är första gången som Madeleine Ljungqvist driver en egen butik.

– Ja, det är det. Så jag vet inte vad jag gör, säger hon och skrattar.

– Men jag har jobbat i butik i tio år, så den biten kan jag. Men att driva eget innebär mycket nytt och jag kommer att göra misstag längs vägen, men jag lär mig hela tiden. Allting går och allting löser sig.

Ett inslag som hon gärna lyfter fram är samarbetet med konstnären Romina Moradi och hennes nuvarande projekt "leave a mark", vilket innebär att kvinnor kommer att kunna besöka butiken och göra avtryck av sina bröst.

– Det är den typen av workshops som kommer att göra butiken levande, säger Madeleine Ljungqvist.

Förhoppningen är att hon ska ha öppet så länge det bara går in i hösten, därefter ta en paus och utvärdera.

– I grunden är jag illustratör, men pluggar också till copywriter eftersom jag älskar att skriva. Så min man och jag pratar om att bygga om en van och resa runt i Europa en sväng och då kan jag frilansa varifrån jag vill, säger hon.

Och en paus kanske är ett måste.

– Hållbarhet måste även betyda att jag själv måste orka, avslutar hon.

I butiken på Adelsgatan kommer Madeleine Ljungqvist att erbjuda lokalt och globalt, men också sina egna, designade smycken.
I butiken på Adelsgatan kommer Madeleine Ljungqvist att erbjuda lokalt och globalt, men också sina egna, designade smycken.